Duurzaam wonen aan de stadsweide

In Koningswei woon je gasloos en comfortabel dankzij een warmte-koudeopslag (WKO). Dit systeem haalt energie uit de bodem en gebruikt die om je appartement te verwarmen in de winter en te koelen in de zomer. Onder de grond werken warme en koude bronnen samen als een slimme seizoensbuffer. Via een centrale installatie en warmtepompen wordt die energie omgezet naar een prettige temperatuur in huis en warm water uit de kraan.

Hergebruik hemelwater

Wist je al dat jouw douche-, bad- en wastafelwater wordt hergebruikt voor het doorspoelen van het toilet?! Hiermee brengen we het drinkwaterverbruik op jaarbasis drastisch terug, terwijl je er als bewoner nauwelijks iets van merkt. Hiermee kunnen we het dagelijks watergebruik per persoon terugbrengen van zo’n 130 liter naar zo’n 90 liter. Kijk, dat is bewust omgaan met ons drinkwater!

Stadsweide: spons voor de binnenstad

Vanuit de Hoogwachter en de Weidewachter loop je zo de groene weide in. Deze stadsweide is zo ontworpen dat natuur, ontmoeten en ontspannen vanzelfsprekend samenkomen. Het groen zorgt voor rust tussen de reuring en draagt bij aan een gezonde leefomgeving. Regenwater wordt vastgehouden in de grondlagen en een infiltratiesysteem onder de weide. Dat helpt tegen hittestress en voedt meteen de bomen en planten. Ook de binnentuinen van de woongebouwen doen mee en zorgen voor verkoeling en schonere lucht.

Energielabel A+++

Jouw nieuwe appartement is goed geïsoleerd en verbruikt nauwelijks fossiele energie. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een appartement met energielabel A+++ is bijna energieneutraal en verbruikt minder dan 50 kWh elektriciteit per vierkante meter per jaar. Hier woon je dus heel energiezuinig!