Met een zwieper aan de hendel verrichte wethouder Bas van der Pol van de gemeente Tilburg op 2 oktober de officieuze starthandeling van de sloop van de bebouwing op het Koningsplein. De sloopkogel, die een muurtje omver bracht, stond wat de wethouder betreft letterlijk en figuurlijk voor een symbolisch doorbraak. “Al meer dan 15 jaar wordt er aan dit plan gewerkt. De sloop markeert het moment dat dit deel van onze binnenstad in transitie gaat. Van een verfoeid plein naar een groene Koningwei. Een plek die voor verbinding zorgt tussen het centrum en de Piushaven en waar je graag wilt verblijven. Koningswei gaat de binnenstad onherkenbaar veranderen.”
Directeur-bestuurder Paul Kouijzer van woningcorporatie TBV Wonen stond even stil bij het vreemde gebouw dat woningcomplex Piusstaete was. “Met de sloop verliezen we een voor Tilburgers herkenbaar gebouw, maar we zijn er heilig van overtuigd dat er met Koningwei meer kwaliteit voor in de plaats terugkomt. Dan heb ik het over méér sociale huurwoningen op deze toplocatie, duurzame woningen die aan alle eisen voldoen, mooie architectuur én meer groen in de binnenstad. De aandacht die er is voor hittestress en klimaatadaptatie is in de planvorming overeind gebleven. Koningswei wordt een toekomstbestendige plek om te wonen en te verblijven. Daar hoort helaas wel bij dat we ons de komende jaren een beetje door het stof en de herrie moeten ploeteren.”
Leonore Reijnen, directeur projecten bij Amvest, loofde het geduld dat alle projectpartners hebben gehad om tot dit moment te komen. “Dit was voor alle partijen een lastig en ingewikkeld traject, maar kijk waar we nu staan. Het gaat beginnen. Ik heb veel respect voor de lange adem die iedereen heeft gehad en kijk enorm uit naar de nieuwe woon- en leefomgeving die we hier met elkaar gaan realiseren.”
Projectleider Wouter Leferink van sloopbedrijf RGS Groep is trots dat hij een steentje kan bijdragen aan de nieuwe plannen. “Slopen in een binnenstad is complex. Maar we liggen op schema en de communicatie met de omgeving is prettig. De gebouwen gaan we van boven naar beneden strippen, waarbij we goed kijken welke materialen een tweede leven krijgen. De meeste duurzame winst behalen we met de betonnen constructie. Er blijft straks een casco van circa 15.000 ton beton over. Het betonpuin wordt gebruikt voor de productie van nieuw, duurzaam beton. De slagkracht die de betonkogel teweegbrengt, staat symbool voor de energieke beweging die we in dit project brengen. De verwachting is dat de sloop begin tweede kwartaal van 2025 gereed is.”